مضرات کات کبود برای انسان و 11 کاربرد آن

مضرات کات کبود برای انسان

مشخصات، کاربردها و مضرات کات کبود برای انسان چیست:

قبل از آن که به این پرسش پاسخ داده شود که کات کبود برای بدن ضرر دارد؟ یا خیر. ابتدا باید بررسی کوتاهی در زمینه کاربردها و ویژگی های آن صورت گیرد. سپس در زمینه مضرات کات کبود برای انسان شرح کاملی داده می شود.

ویژگی های کات کبود

 کات کبود یا همان زاج کبود نوعی نمک با ترکیب شیمیایی به نام مس (II) سولفات (CuSO4 5-0 آبه) است. این ماده در بخش های زیادی نظیر کشاورزی، صنعتی، آزمایشگاهی، پزشکی و… کاربرد دارد. مس سولفات به دلیل خاصیت ضد قارچی که دارد در بخش کشاورزی و حتی آزمایشگاهی به عنوان قارچ کش مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربردهای دیگر آن در بخش کشاورزی می توان به برطرف نمودن کمبود مس و نیز خاصیت متابولیکی مس در تولید آنزیم ها، تولید اتیلن، بیوسنتز و… اشاره کرد. از کاربردهای دیگر این ماده در بخش صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساخت انواع رنگ‌های آبی و سبز: در صنایع رنگرزی (پارچه، نخ، رنگ مو، سرامیک، رنگ حلب، شیشه، چسب، چرم و…)
  2. معادن
  3. آبکاری ها
  4. کاتالیست به عنوان ماده واکنش گر
  5. تولید سموم
  6. باتری سازی
  7. تهیه غذا برای دام و طیور به عنوان یک ماده مکمل
  8. خالص نمودن گازها: این ماده قادر است هیدروژن کلرید و هیدروژن سولفید را حذف نماید.
  9. درمان ماکیان: وجود این ماده در آب ماکیان باعث از بین رفتن آسپرژیلوز و کاندیدیاز و درماتیت گانگرنی می شود.
  10. گند زدایی در استخرها
  11. درمان زخم ها

زاج آبی

همانطور که مشخص است سولفات مس کاربرد گسترده ای دارد از طرف دیگر همانند هر ماده دیگری می تواند مضراتی نیز در پی داشته باشد که در ادامه به شرح مضرات کات کبود برای انسان پرداخته می شود.

این مقاله را از دست ندهید: 4 راز مهم خواص کات کبود در طب سنتی

مضرات کات کبود برای انسان چگونه بروز می نماید؟

اگر مصرف سولفات مس بسیار بیش از حد استاندارد خود باشد می تواند سلامت انسان و محیط زیست را به خطر بیاندازد. از این رو مصرف کنندگان قبل از استفاده از آن باید تمامی موارد مهم در زمینه شیوه مصرف آن را مطالعه نمایند. برخی از مضرات کات کبود برای انسان به شرح زیر است:

  • تنگی نفس و ایجاد سرفه: تنفس این ماده باعث بروز حساسیت، گلودرد و آسیب به بخش تنفسی می گردد. از این رو بهتر است هنگام تولید کات کبود از ماسک استفاده شود.
  •  ایجاد نارسایی کلیوی
  • آسیب به پوست: یکی از نکات مهم استفاده از دستکش است. زیرا تماس کات کبود با پوست دست باعث ایجاد التهاب و خارش می شود.
  • آسیب به چشم ها: در صورت تماس کات کبود با چشم انسان علائمی نظیر درد، تاری دید، التهاب، قرمزی و… بروز می کند.
  •  اختلال در سیستم گوارشی: اگر بنا به هر دلیل این ماده از طریق بلع وارد بدن انسان شود، علائمی نظیر حالت تهوع، استفراغ، اسهال و… نمود پیدا می کند.
  •  آسیب به سیستم عصبی: از دیگر مضرات کات کبود برای انسان می تواند بیهوش شدن و شوک فرد اشاره کرد. این اتفاق در صورت خوردن کات کبود رخ می دهد.
  • احساس خواب آلودگی
  • کم خونی

سولفات مس | زاج آبی

نکات مهم در زمینه کاهش مضرات کات کبود برای انسان:

همان طور که گفته شد علاوه به کاربردها و مزایای زیادی که سولفات مس در زندگی ما دارد، استفاده از آن خطرات و مضراتی نیز در پی خواهد داشت. از این رو مصرف کنندگان عمده این ماده باید شناخت کافی در زمینه مضرات کات کبود برای انسان و مشکلات احتمالی ناشی از آن داشته باشند. تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتوانند آن را برطرف نمایند و یا در سریع ترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه نمایند. بر اساس نکات گفته شده حتما قبل از استفاده از این ماده باید از دستکش، ماسک و عینک محافظ استفاده شود. محل نگهداری از این ماده باید دور از دسترس کودکان باشد.

خرید کات کبود

برچسبها: مضرات سولفات مس برای انسان , خواص کات کبود در طب سنتی , خواص سولفات مس , علت کرم زدن آب استخر

© تمامی حقوق متعلق به صنایع توسکا شیمی پاسارگاد می باشد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.