با 5 نوع عوارض کات کبود در استخر آشنا شوید

عوارض کات کبود در استخر

با عوارض کات کبود در استخر آشنا شوید

عوارض کات کبود در استخر موضوعی است که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت اما بهتر است ابتدا با این مسئله که چرا کات کبود را به آب استخر می افزایند، آشنا شویم. در برخی موارد رنگ آب استخر به سبزی می گراید و در واقع این یک مشکل شایع در نگهداری از استخرهای آب محسوب می شود.

عاملی که سبب به وجود آمدن این مشکل می شود رشد جلبک در آب استخر است. برای جلوگیری از رشد جلبک ها و یا به عبارت صحیح تر تشکیل جلبک در آب استخر بایستی به دنبال بهترین و کارآمدترین روشهای حفظ تعادل شیمیایی آب بود.

عوارض سولفات مس در استخر

روش هایی موثر برای پیشگیری از تشکیل و رشد جلبک ها در آب استخرها

در اینجا به ذکر دو مورد از روش های موثر برای پیشگیری از تشکیل و رشد جلبک ها در آب استخرها می پردازیم:

  • استفاده از انواع مواد ضد جلبک

استفاده از انواع مواد ضد جلبک از جمله کات کبود یا مس (II) سولفات رایج ترین روش برای جلوگیری از تشکیل و رشد جلبک ها در آب استخرهاست.

اما انواع مواد ضد جلبک قدرت متفاوتی برای از بین بردن جلبک های موجود در آب استخرها دارند و در برخی موارد استفاده از نوع خاصی از این مواد نمی تواند آب را به طور کامل از جلبک های موجود پاکسازی نماید. این مسئله بیشتر در مورد جلبک های سیاه اتفاق می افتد.

  • کلرزنی

فرآیند کلر زنی، آب استخر را ضد عفونی کرده و تمامی آلودگی های میکروسکوپیک آب از جمله جلبک های در حال رشد و در حال تشکیل آن را از بین می برد. بسته به میزان آلودگی آب این پروسه می تواند یک تا سه روز زمان لازم داشته باشد در حالی که در آب های دارای میزان آلودگی زیاد، کلرزنی آب استخر تا پاکسازی کامل آب ممکن است طولانی تر شده و تا یک هفته نیز ادامه پیدا کند.

هر چند که روش های دیگر از بین بردن جلبک ها و سایر آلودگی آب ها سریع تر از روش کلرزنی انجام می شوند اما این روش ضد عفونی کردن و پاکسازی آب استخر را به طور کامل و تضمینی انجام می دهد و آب را به سالم ترین شرایط ممکن می رساند.

شفاف کردن آب استخر

چگونگی استفاده از کات کبود برای پیشگیری از تشکیل و رشد جلبک ها در آب استخرها

همانطور که گفتیم کات کبود از جمله مواد ضد جلبک موثر برای پاکسازی آب استخرها محسوب می شود. این ماده شیمیایی که در منابع علمی از آن با نام مس (II) سولفات یاد می کنند، ماده ای دارای کریستال های آبی رنگ، بدون بو و شفاف است.

در حالت پودری کات کبود به رنگ آبی تیره فروخته می شود و این را می توان وجه تسمیه مس سولفات به نام کات کبود در نظر گرفت.
علاوه بر عملکرد به عنوان ماده ضد جلبک، کات کبود در زمینه کشاورزی، پزشکی، شیمی و صنایع مختلف کاربردهای بسیار زیادی دارد.
اندازه گیری میزان قلیائیت آب بهترین راه برای تشخیص نیاز یا عدم نیاز آب استخر به افزودن کات کبود است. در ادامه در این مورد صحبت خواهیم کرد.

البته برخی افراد نیز بدون انجام هیچ گونه آزمایش یا تستی به هنگام مشاهده تغییر رنگ آب استخر به رنگ سبز برای از بین بردن جلبک های آن و افزایش میزان مس در آب اقدام به افزودن مس سولفات یا کات کبود به آب استخر می کنند. زمانی که از آب استخر به منظور آبیاری درختان و مزارع کشاورزی استفاده شود وجود مس در آن می تواند برای رشد و پرورش گیاهان نیز بسیار مفید باشد.

پیشنهاد میشود مقاله خواص کات کبود در طب سنتی را مطالعه کنید

سنجش قلیائیت آب استخر به منظور استفاده از کات کبود برای از بین بردن جلبک ها

برای سنجش میزان قلیائیت آب استخر از کیت هایی استفاده می شود که نحوه استفاده از آنها توسط شرکت سازنده بر روی بسته بندی کیت درج می شود. میزان کات کبود لازم برای از بین بردن جلبک ها با میزان قلیائیت آب رابطه مستقیم دارد. پس از تعیین میزان قلیائیت آب، جهت اندازه گیری کات کبود لازم برای افزودن به آب استخر به صورت زیر عمل می کنند:

  • اگر قلیائیت کل آب استخر زیر 20 ppm باشد نیازی به استفاده از سولفات مس در آن وجود ندارد.
  • اگر قلیائیت کل آب استخر 20 ppm باشد، استفاده از حدود 22/0 گرم بر مترمکعب سولفات مس در آن کافی است.
  • اگر قلیائیت کل آب استخر 50 ppm باشد، استفاده از حدود 48/0 گرم بر مترمکعب سولفات مس در آن کافی است.
  • اگر قلیائیت کل آب استخر 100 ppm باشد، استفاده از حدود 74/0 گرم بر مترمکعب کات کبود در آن کافی است.
  • اگر قلیائیت کل آب استخر 150 ppm باشد، استفاده از حدود 03/1 گرم بر مترمکعب کات کبود در آن کافی است.
  • اگر قلیائیت کل آب استخر 200 ppm باشد، استفاده از حدود 02/2 گرم بر مترمکعب کات کبود در آن کافی است.
  • اگر قلیائیت کل آب استخر مقداری بیش از 200 ppm داشته باشد، استفاده از کات کبود در از بین بردن جلبک ها و سایر موجودات ذره بینی موجود در آب تاثیری نخواهد داشت یا تاثیر این ماده شیمیایی ضد جلبک بسیار کاهش می یابد.

خرید کات کبود

به هنگام افزودن این ماده به آب استخر بایستی توجه ویژه ای به نکات ایمنی لازم از جمله استفاده از عینک و دستکش مناسب نمایید.

عوارض کات کبود در استخر به هنگام استفاده بیش از حد مجاز آن

همانطور که گفتیم میزان سولفات مس برای برقراری تعادل شیمیایی آب استخر بایستی با توجه به ppm قلیائیت کل آب انجام پذیرد؛ در غیر این صورت و زمانی که میزان استفاده از این نمک شیمیایی بیش از میزان تعیین شده باشد عوارض کات کبود در استخر به صورت لکه هایی خود را نشان خواهد داد.

در واقع در این حالت بر روی دیواره ها و کف استخر لکه های سیاه یا سبز رنگی ایجاد می شوند که اگر این لکه ها به موقع تمیز نشوند به صورت دائمی بر روی این سطوح ماندگار می شوند و موجب آسیب به ظاهر استخر می گردند.

کات کبود همان سولفات مس است؟

عوارض کات کبود در استخر برای بدن انسان

برخی افراد در مورد تنظیم تعادل شیمیایی آب با استفاده از مس سولفات این پرسش را مطرح می کنند که ” آیا کات کبود برای بدن ضرر دارد؟”
پاسخ مثبت است سولفات مس هم برای انسان ها و هم برای حیوانات می تواند مضر باشد. استفاده بیش از اندازه از این ماده شیمیایی در آب استخر می تواند منجر به:

  1. سوزش چشم
  2. تهوع
  3. آسیب به بافت های مختلف بدن
  4. آسیب به کبد و کلیه ها
  5. در موارد شدیدتر با شوک و مرگ بر اثر خوردن زیاد این ماده همراه شود.
برچسبها: مضرات کات کبود برای انسان , خواص کات کبود , خواص درمانی کات کبود در طب سنتی , عوارض کات کبود در استخر

© تمامی حقوق متعلق به صنایع توسکا شیمی پاسارگاد می باشد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.