0 تا 100 حلال های شیمیایی + معرفی کاربردهای آن

صفر تا صد حلال های شیمیایی

صفر تا صد حلال های شیمیایی:

 

در ابتدا لازم است بدانید حلال به ماده ای اطلاق می شود که قابلیت ترکیب و حل شدن در مواد دیگر را دارا باشد و در نهایت منجر به ایجاد یک محلول شود. حلال های شیمیایی، ماده ای مایع است اما در پاره ای از اوقات به صورت جامد یا حلال های یونی و گاز یا کربن دی اکسید نیز یافت می شود.
حلال ها مواد شیمیایی هستند که مواد دیگر را در خود حل می کنند تا یک محلول را تشکیل دهند. به طور کلی، حلال های شیمیایی به دو دسته حلال های قطبی و حلال های غیر قطبی تقسیم می شوند.
حلال های قطبی: در این نوع حلال ها ذرات تشکیل دهنده، قطبی بوده که به واسطه نیروی جاذبه الکتروستاتیکی یکدیگر را جذب می کنند. رایج ترین و پرکاربرد ترین نوع حلال قطبی، آب است که می تواند ترکیبات بسیاری را در خود حل نماید.

حلال های غیر قطبی: در این نوع حلال ها به عنوان زیر مجموعه ای از حلال های شیمیایی ذرات تشکیل دهنده، غیر قطبی بوده و نیروی جاذبه بسیار ضعیف و اندک بین آنها وجود دارد. نقطه جوش در این حلال ها بسیار پایین است و مواد حل شونده آنها اغلب غیر قطبی می باشند.
نکته: حلال های شیمیایی مواد پرکاربردی است که برای تولید محصولات با ویژگی های متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی، بسیاری از محصولات که به آنها متکی هستیم بدون این حلال ها نمی توانند عملکرد و کارایی خوبی از خود نشان دهند.

ثابت دی الکتریک: (نوعی ماده یا عایق الکتریکی است که با قرار گرفتن در میان صفحات خازن، امکان بهینه سازی و ارتقای عملکرد آن را فراهم کرده و کیفیت آن را دو چندان می کند)
یکی از پرسش هایی که در متن ذیل به آن پرداخته می شود آن است که حلال شیمیایی چیست؟ برای پاسخ به آن با ما همراه باشید.

انواع حلال شیمیایی

نکات مهم پیرامون حلال های شیمیایی:

لازم به ذکر است بدانید هرگاه ماده ای با ماده دیگر حل شود، محلول تشکیل می شود و این در شرایطی است که همه مواد به صورت یکنواخت در سطح مولکولی ترکیب و توزیع شوند. از آنجا که حلال های شیمیایی به واسطه شیمی دانان برای انجام واکنش های شیمیایی یا مشاهده پدیده های شیمیایی و بیولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرند لذا به اقدامات قطبی تری نیازمند می باشند.
حلال های قطبی یا قابل قطبی شدن با ثابت دی الکتریک که زیر مجموعه ای از حلال های شیمیایی به شمار می رود را می توان بیشتر به پروتیک و آپروتیک تقسیم کرد. حلال های پروتیک نظیر آب، املاح با بار منفی را از طریق پیوند هیدروژنی حل می کند. حلال آپروتیک نظیر استون و دی کلرومتان، گونه های دارای بار مثبت را از طریق دو قطبی منفی آنها حل می کند.
شایان ذکر است بدانید انتخاب انواع مختلف حلال های شیمیایی با تکیه بر مواردی نظیر نوع حل شونده و کارایی آن صورت می گیرد. نکته قابل توجه این است که عمده ترین موارد استفاده این حلال ها در صنعت و سنتز مواد شیمیایی می باشد.
نکته: حلال های شیمیایی و آلی با توجه به ساختار شیمیایی که دارند بر سه نوع هیدروکربن، اکسیژن و هالوژن تقسیم می شوند.

کاربرد حلال های شیمیایی:

همانطور که میدانید حلال های شیمیایی دسته ای از حلال ها هستند که در زندگی کاربرد و کارایی فوق العاده ای دارند. مهمترین فاکتور برای این دسته از حلال ها، ثابت دی الکتریک است که توانایی و قابلیت یک مایع در حل کردن مواد جامد تا حد زیادی به این عنصر بستگی دارد.
حلال های شیمیایی دارای کاربردهای فوق العاده ای است که مهمترین و برجسته ترین آنها عبارتند از:

  • فرایندهای تصفیه

  • صنایع دارویی

  • صنایع شیمیایی نظیر سنتزهای شیمیایی

  • ساخت انواع عطر

  • مواد شوینده

  • محلول های پاک کننده

  • پاک کننده های لاک ناخن و حلال های چسب

  • به عنوان مواد رقیق کننده رنگ

  • در فرایند خشک کردن

  • تمیز کردن ظروف آزمایشگاهی

حلال آزمایشگاهی

حلال های شیمیایی در انواع مختلف وجود دارد که هر یک از آنها دارای ویژگی و کارایی خاصی است. یکی از کاربردهای مهم حلال ها، تمیز کردن محصولات است که انتخاب آن می تواند کار نسبتا دشواری باشد.

یکی از پرکاربردترین حلال های شیمیایی، الکل است که میان ذرات حلال در آنها، نوعی پیوند هیدروژنی قوی برقرار است. با توجه به کاربرد حلال شیمیایی در صنعت، نه تنها می تواند مواد غیر قطبی را با سر غیر قطبی در خود حل کند بلکه با دیگر حلال ها نظیر آب و … نیز می تواند پیوند هیدروژنی برقرار نماید.
یکی از مهمترین کاربردهای حلال های شیمیایی، ساخت ادکلن و انواع عطر است که امروزه در جهان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. برای ساخت این محصولات از انواع مختلف الکل و سایر حلال های آلی استفاده می شود.
نکته قابل توجه این است انجام آزمایشات گوناگون مستلزم استفاده از حلال های شیمیایی است که این کار با اهداف متعدد صورت می گیرد. به عبارتی، هدف استفاده از این حلال ها در آزمایش ها متفاوت و متغیر است اما اصلی ترین و مهمترین آنها عبارتند از:

  1. استخراج ماده و محلول جدید

  2. ایجاد تغییر در ویژگی ها و خواص مواد

  3. خالص سازی

  4. پاک کردن و زدودن ماده از روی سطوح

  5. تنظیم ویسکوزیته

نکته: علی الرغم اینکه حلال های شیمیایی دارای کاربردهای بسیار زیادی در واکنش های شیمیایی است لذا تنها به واسطه ثابت دی الکتریک نمی توان حلال ها و کارایی آنها را شناسایی نمود.

کدام صنایع نیازمند استفاده از حلال های شیمیایی می باشند؟

همانطور که می دانید کاربرد حلال های شیمیایی در تمامی صنایع به وضوح نمایان است و نقش و اهمیت برجسته این حلال ها در زندگی غیر قابل انکار می باشد. اما برخی از صنایع که بیشترین استفاده را از حلال ها داشته عبارتند از:

  • ساخت و تولید رنگ

  • تولید دارو

  • ساخت جوهر

  • تولید انواع مختلف شوینده

  • تولید برخی مواد غذایی

  • مهندسی

  • صنعت ساخت و ساز

  • تولید مواد شیمیایی

  • لاستیک

  • پلاستیک ها

  • کفش

نکته: بررسی ها نشان می دهد هیچ محصولی وجود ندارد که بدون استفاده از حلال های شیمیایی تولید و ساخته شود. نکته قابل توجه این است که انواع حلال شیمیایی به سبب آنکه ترکیبات آلی هستند خطرات جدی و جبران ناپذیری را برای سلامتی به وجود می آورد.

حلال صنعتی

انواع حلال های شیمیایی:

حلال های شیمیایی اغلب در طیف گسترده ای از رنگ ها، می تواند نیازهای خاص و ویژه ای را برای تولید محصولات با ویژگی ها و عملکرد مطلوب برآورده نماید. به طور کلی، حلال های شیمیایی دارای انواع مختلفی است که مهمترین و پرکاربردترین آنها عبارتند از:

  1. بوتانول

  2. زایلین

  3. مونو اتیلن گلایکول

  4. مورفولین

  5. استون

  6. تولوئن

  7. سیکلوهگزانون

  8. متیلن کلراید

  9. بنزن

  10. تولوئن

  11. اتانول امین

  12. ایزوبوتانول

  13. متیل اتیل کتون

  14. متیلن کلراید

  15. کلروفرم

  16. متانول

  17. ایزو پروپیل الکل

لازم به ذکر است بدانید در میان موارد فوق، برخی از انواع حلال شیمیایی دارای کاربرد و کارایی فوق العاده ای است لذا به صورت مفصل به آنها می پردازیم:

استون:

در ابتدا لازم است بدانید استون یکی از حلال های شیمیایی رایج و پرکاربرد است که در زمره حلال قطبی آپروتیک به شمار می رود. استون می تواند مواد دیگر را در خود حل کند چرا که به عنوان حلال بسیاری از ترکیبات آلی مورد استفاده قرار می گیرد.

مشخصات ظاهری استون: سمی، بی رنگ، قابل اشتعال، بوی تند
انواع استون: استون دارای دو نوع صنعتی و بهداشتی است.
عمده ترین کاربرد استون به عنوان یکی از حلال های شیمیایی، این است که راهکار و حلال خوبی برای بسیاری از پلاستیک ها و برخی الیاف مصنوعی به شمار می رود. این ماده خود دارای برخی خواص و کاربردها می باشد که عبارتند از:

  • در صنایع تولید پلاستیک و الیاف مصنوعی

  • ساخت برخی مواد منفجره

  • در صنعت رنگ و رنگ سازی

  • داروسازی و ساخت دارو

  • صنایع الکترونیک و لحیم کاری

  • تولید پلی کربنات

  • صنایع سیمان سازی

  • صنایع تولید چسب

  • قابل استفاده در آزمایشگاه ها و انجام برخی آزمایش ها

  • مواد افزودنی و بسته بندی مواد غذایی

  • لایه برداری شیمیایی

  • پاک کننده لاک ناخن

  • صنعت نساجی

  • شستشوی ظروف آزمایشگاهی

نکته: تماس و قرار گرفتن در معرض استون ممکن است در کوتاه مدت عاری از هرگونه مشکل باشد اما در بلند مدت می تواند آسیب جدی به کلیه ها، کبد، اعصاب و … وارد نماید. در پاره ای از اوقات این حلال شیمیایی به سبب اشتعال پذیری و سمی بودن برای سلامت فرد زیان آور است لذا افراد باید در هنگام استفاده از این محصول از دستکش و عینک ایمنی استفاده نمایند.

برای خرید استون کلیک کنید

متانول چیست

متانول:

یکی از رایج ترین حلال های شیمیایی، متانول است که نوعی الکل غیر مصرف کننده می باشد و اغلب برای ایجاد سوخت و به عنوان ضد یخ مورد استفاده قرار می گیرد. از مهمترین موارد استفاده این حلال، تولید انواع مواد شیمیایی نظیر اسید استیک است.
مشخصات ظاهری متانول: بی رنگ، فرار، قابل اشتعال، سمی.
شایان ذکر است بدانید هر یک از حلال های شیمیایی خود دارای کاربردهای ویژه ای است و در این میان متانول نیز دارای برخی خواص و کاربرد ها است که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. استفاده در صنعت

  2. ساخت انواع چسب های صنعتی

  3. تولید انواع حلال ها و ضد یخ

  4. ساخت و تولید انواع پلاستیک، رنگ و مواد منفجره

  5. تولید انواع ظروف و تجهیزات آشپزخانه

  6. مصارف خانگی

از موارد استفاده متانول به عنوان یکی از حلال های شیمیایی، ساخت تعدادی از ترکیبات نظیر مواد رنگ زا، رزین ها، داروها، عطرها و … است.
در پاره ای از اوقات از متانول به منظور تامین سوخت موتورهای احتراق داخلی استفاده می شود نکته قابل توجه این است که اشتعال این ماده دشوار تر و شدیدتر از بنزین است.
از عمده ترین کاربردهای متانول استفاده در برخی تصفیه خانه های فاضلاب است تا از این طریق منبع غذایی کربن برای باکتری های ضدعفونی کننده فراهم شود.
گاهی از متانول به عنوان سوخت قایق و اجاق های کمپینگ استفاده می شود چرا که این ماده در مشعل های تحت فشار، قابلیت فوق العاده ای دارد.
لازم به ذکر است بدانید از میان حلال های شیمیایی، متانول بیشترین کاربرد و نقش را در ساخت مواد شیمیایی دارد. به عبارتی، ساخت محصولاتی نظیر رنگ، پلاستیک، تخته سه لایه، مواد منفجره و… تا حد زیادی به این ماده بستگی دارد.
نکته: متانول در پاره ای از اوقات به علت سمی بودن منجر به مسمومیت فرد می شود لذا استفاده از آن باید به صورت اصولی و با رعایت برخی نکات صورت بگیرد. برخی از بارزترین علائم مسمومیت با متانول عبارتند از: سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، گیجی، بیهوشی و… میتوان اشاره کرد

همچنین برای خرید متانول میتوانید از فروشگاه توسکا شیمی اقدام کنید

ایزوپروپیل الکل:

در ابتدا لازم است بدانید ایزوپروپیل الکل یکی از حلال های شیمیایی است که ترکیبی از کربن، اکسیژن و هیدروژن می باشد. این ماده در زمره رایج ترین و گسترده ترین حلال های ضدعفونی کننده در داروسازی، بیمارستان، پاک کننده و… به شمار می رود.
مشخصات ظاهری ایزوپروپیل الکل: بی رنگ، قابل اشتعال، فرار، بوی بد و نامطلوب.
برجسته ترین خصوصیت و ویژگی این ماده، خاصیت ضد باکتری آن است به همین علت در بسیاری از ضدعفونی کننده ها و شوینده ها مورد استفاده قرار می گیرد. ایزوپروپیل الکل با سایر مواد و ترکیبات نظیر ترکیبات غیر قطبی و آب به آسانی حل می شود.

ایزوپروپیل الکل دارای کاربردهای بسیاری است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • به عنوان واسطه شیمیایی: به گونه ای که در تولید سایر مواد شیمیایی نظیر متیل ایزوبوتیل کتون، متیل ایزوبوتیل کربینول و… مورد استفاده قرار می گیرد.

  • به عنوان حلال: ایزوپروپیل الکل به عنوان یکی از حلال های شیمیایی است که در تولید انواع روغن، واکس، رزین و.. مورد استفاده قرار می گیرد.

  • تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نظیر لوسیون، لاک ناخن، پاک کننده های آرایش، خوشبوکننده ها و…

  • به عنوان ضدعفونی کننده در مصارف خانگی، صنعت، بیمارستان ها، صنعت و…

  • به عنوان مواد افزودنی سوخت در صنعت خودروسازی

  • استفاده در آزمایشگاه ها: به عنوان مواد ضد عفونی کننده و پاک کننده ظروف آزمایشگاهی، ضدعفونی کننده سطوح و تجهیزات، رقیق کننده و…

  • استفاده در مصارف خانگی: به عنوان ضدعفونی کننده سطوح در منازل، ضدعفونی کننده برس ها، خوشبو کننده کفش و…

نکته: با توجه به نقش غیر قابل انکار حلال های شیمیایی در زندگی افراد، ایزوپروپیل الکل از جمله حلال هایی است که در پزشکی کاربرد گسترده ای دارد و اغلب با غلظت 70 درصد تولید و به بازار عرضه می شود. به همین سبب در زمان انتخاب و خرید حلال شیمیایی، باید به برند و کیفیت آن توجه اساسی شود.

برای خرید ایزوپروپیل الکل با کیفیت از این صفحه دیدن کنید

حلال اتانول

اتانول:

از دیگر حلال های شیمیایی پرکاربرد اتانول است که به آن الکل خوراکی نیز گفته می شود و در حوزه های متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده اغلب از مواد اولیه زیستی با منشا قندی و نشاسته ای یا سلولزی تهیه و تولید می شود.
مشخصات ظاهری اتانول: بی رنگ، فرار، قابل اشتعال، بوی خاص، کاملا حلال.
اتانول همچون سایر حلال های شیمیایی دارای خواص و کاربردهای زیادی است که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. استفاده به عنوان سوخت های فسیلی مایع

  2. بهبود دهنده سوخت فسیلی مایع

  3. ضدعفونی کننده و پاک کننده

  4. استفاده در صنایع دارویی و بهداشتی و آرایشی

  5. صنایع غذایی و شیمیایی

  6. استفاده در تولید نوشابه های الکلی

  7. استفاده در تمیزکاری و پاک کردن سطوح نظیر شیشه ها، پلاستیک، چوب و…

  8. استفاده به عنوان حلال در تولید برخی محصولات نظیر عطرها، اسپری مو، مواد صنعتی نظیر رنگ، لاک و…

نکته: اتانول به عنوان یکی از حلال های شیمیایی کارآمد در زندگی افراد دارای درصدهای مختلف است به گونه ای که موارد مصرف و کاربردهای آن تا حد زیادی به غلظت این ماده بستگی دارد.
لازم به ذکر است بدانید غلظت بالای این ماده در بدن انسان می تواند اختلال و آسیب جدی به مغز وارد نماید. بررسی ها نشان داده اتانول به عنوان دارویی اعتیاد آور و روانگردان شناخته شده که در روزگاران گذشته تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است.
نکته قابل توجه این است که اتانول جاذب رطوبت بوده و باید در برابر آب و رطوبت محافظت شود. این محلول باید در ظروف محکم بسته و در جای خشک وخنک نگهداری شود. به منظور حفظ و ارتقای کیفیت حلال های شیمیایی باید استانداردها و دستورالعمل های لازم نه تنها در زمان تولید و ساخت بلکه در هنگام نگهداری از آنها به خوبی رعایت شود.

خرید حلال های شیمیایی:

همانطور که میدانید حلال های شیمیایی دارای فواید و کاربردهای بیشماری است. امروزه شرکت های زیادی به تهیه و تولید این محصولات اقدام کرده که حلال ها را در کیفیت های متعدد تولید و به بازار عرضه می کنند.
نکته قابل توجه این است که حلال های شیمیایی باید با رعایت نکات ایمنی مورد استفاده قرار بگیرند چرا که گاهی می تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.
لازم به ذکر است بدانید در زمان خرید حلال های شیمیایی باید به برخی موارد و نکات توجه اساسی شود که مهمترین این موارد عبارتند از:

  • بسته بندی محصولات

  • توجه به اطلاعات و مشخصات درج شده بر روی محصولات

  • خرید از مراکز و مکان های مجهز و معتبر

نکته: به عبارتی، حلال های شیمیایی دارای درجه خلوص مختلف و متغیری است که این ویژگی سبب تمایز این محصولات از یکدیگر شده است. از این رو، افراد در زمان خرید حلال شیمیایی باید کیفیت و مرغوبیت و برند این محصولات را در اولویت قرار دهند.

خرید انواع حلال
با توجه به اینکه این مواد و ترکیبات شیمیای در صنایع مختلف کاربردهای فوق العاده ای را به خود اختصاص داده اند لذا برای خرید آنها باید به سایت های معتبر نظیر سایت توسکا شیمی مراجعه کنید. این شرکت همواره تلاش کرده تمامی حلال های شیمیایی را در عالی ترین درجه کیفیت خود تولید و آنها را به بازار عرضه نماید.
نکته: از مهمترین خدماتی که این شرکت به مشتریان عرضه می کند راهنمایی افراد پیش از خرید این محصولات است. چنانچه افراد تمایل به خرید حلال های شیمیایی دارند می توانند از محصولات معتبر و قابل اطمینان این شرکت بهره مند شوند.

© تمامی حقوق متعلق به صنایع توسکا شیمی پاسارگاد می باشد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.