بازار کیمیا کجاست؟ +معرفی 2 بازار مواد شیمیایی

بازار کیمیا

بازار کیمیا

یکی از مناسب ترین و بزرگترین مرجع های خرید و فروش مواد شیمیایی در شهر تهران بازار کیمیا می باشد. در حال حاضر بازار مواد شیمیایی در ناصر خسرو در شهر تهران قرار گرفته است.

همچنین اتحادیه فروشندگان مواد شیمیایی نیز در این خیابان قرار دارد‌. این خیابان به دستور مستقیم پادشاه قاجار، ناصرالدین شاه احداث گردید و به همین دلیل نام ناصریه بر آن قرار داده شد.

اما بعد از گذشت سال ها این نام تغییر کرد و به ناصرخسرو تبدیل شد که امروزه یکی از اصلی ترین مراکز فروش دارو، مواد آزمایشگاهی و شیمیایی است.

اما اخیراً شهرداری تهران در پی اخذ مجوزهایی از دادستانی تهران می باشد تا انتقال واحدهای فروش و همچنین عرضه انواع مواد شیمیایی را به بازار کیمیا که یک بازار جدید برای فروش مواد شیمیایی می باشد، انجام دهد.

 

مجتمع کیمیا

به چه دلیل بازار مواد شیمیایی به بازار کیمیا منتقل می شود؟

مواد آزمایشگاهی و همچنین انواع مواد شیمیایی صنعتی از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و در عین حال این مواد در هنگام ذخیره سازی ایجاد خطرات بسیار بالایی از جمله ریسک آتش سوزی را برای افراد در پی دارند.

به دلیل وجود خطرات ذکر شده از ضروریات توزیع و فروشندگی مواد شیمیایی رعایت اصولی موارد ایمنی می باشد. شهرداری تهران با در نظر گرفتن این موارد و رعایت نشدن مسائل ایمنی در ناصرخسرو تصمیم به انتقال واحدهای فروش به بازار کیمیا را دارد.

البته لازم به ذکر است که اکثر واحدهای تجاری که در خیابان ناصرخسرو مستقر شده‌ اند با سازمان آتش‌ نشانی همکاری کرده و سعی کرده اند با نصب هواکش ها، کپسول های آتش نشانی و همچنین چیدمان استاندارد کالا در فروشگاه‌ های خود میزان امنیت را در این منطقه افزایش دهند.

 

 

در کنار مسائل ایمنی مسئله دیگری نیز باعث شده است تا شورای تامین استان تهران تصمیم به جابجایی بازار فروش مواد شیمیایی از ناصر خسرو به بازار کیمیا را داشته باشد. یکی از دلایل اصلی این انتقال به منظور جلوگیری کردن از دپوی مواد شیمیایی می باشد. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان مواد شیمیایی تهران آقای طاهری، اتحادیه در کل دارای ۳۸۵ عضو فعال می باشد که دارای پروانه کسب هستند.

اما در کنار این تعداد از واحدهای دارای جواز کسب، حدود دو هزار واحد فروش نیز بدون پروانه کسب در این بازار مشغول به کسب و کار هستند که به این مفهوم است که این واحدها از قوانین تبعیت نمی کنند.

واحدهای مذکور در واحدهای مسکونی اقدام به دپوی مواد شیمیایی کرده اند که همین مساله باعث شده شهرداری تهران از وضعیت نابسامان نگهداری مواد شیمیایی جلوگیری کند و به فکر انتقال بازار باشد. یکی دیگر از دلایل انتقال این بازار، فروش غیر قانونی انواع داروها و مواد شیمیایی تاریخ مصرف گذشته و غیر مجاز می باشد.

تمام این مسائل باعث شد که مسئولین به فکر یک بستر مناسب و قابل کنترل مثل بازار کیمیا برای فروش انواع مواد آزمایشگاهی و شیمیایی باشند.

 

بشکه مواد شیمیایی

بازار کیمیا کجاست؟

موقعیت مکانی بازار کیمیا

در پاسخ به این سوال که بازار مواد شیمیایی تهران کجاست؟ می‌ توان گفت بازار کیمیا در حال حاضر بهترین بازار مواد شیمیایی در شهر تهران می باشد. فروش مواد شیمیایی پیش از این در خیابان ناصرخسرو صورت می گرفت که تنها مرکز خرید و فروش مواد شیمیایی بود. اما در حال حاضر علاوه بر خیابان ناصرخسرو، بازار کیمیا نیز به مشغول به کار می باشد.

مراجعه به خیابان ناصرخسرو برای خریداران کار بسیار دشواری بود و با کلافگی و چالش‌ های بسیار زیادی همراه بود.

به این دلیل که این خیابان در داخل محدوده طرح ترافیک و همچنین در مرکز شهر قرار گرفته است. علاوه بر مسیر نامناسب و شلوغی این خیابان وجود انواع مواد شیمیایی نامرغوب و تقلبی و همچنین عدم نظارت کافی بر واحدهای متقلب باعث شد که تصمیم به انتقال این بازار گرفته شود.

بر خلاف بازار خیابان ناصر خسرو، تک تک واحدهایی که در بازار کیمیا مستقر هستند، به رعایت دستورالعمل‌ های ایمنی ملزم می باشند. به عنوان مثال همه واحدها باید حتماً هواکش و کپسول آتش نشانی را نصب کنند.

همچنین نحوه نگهداری مواد شیمیایی نیز در این بازار کاملاً توسط بازرسان نظارت شده اند و از عرضه مواد شیمیایی تقلبی، تاریخ مصرف گذشته و یا فاسد و غیر مجاز جلوگیری می شود.

 

مواد شیمیایی ناصرخسرو
ازدحام خیابان ناصرخسرو

 

علاوه بر موارد ذکر شده دسترسی راحت به بازار کیمیا نیز یکی دیگر از حسن های این بازار می باشد. بازار کیمیا واقع در شهر تهران در بزرگراه امام رضا علیه السلام احداث شده است.

این بزرگراه دارای ترافیک نسبتاً روانی است و همچنین جز طرح ترافیک نمی باشد که این موضوع یک مسئله مهم برای خریداران است. انواع وسایل نقلیه عمومی نیز به راحتی در این منطقه در دسترس خریداران می باشد.

نشانی دقیق بازار کیمیا تهران، خیابان خاوران، بزرگراه امام رضا علیه السلام و بعد از میدان آقانور می باشد.

وضعیت کنونی بازار کیمیا

از ابتدا قرار بود که بازار کیمیا بازاری برای فروش مصالح ساختمانی باشد که هیچگاه برای این منظور به بهره برداری نرسید.

اما در حال حاضر بازار کیمیا به منظور استقرار صنف فروشندگان مواد آزمایشگاهی و شیمیایی در حال بهره برداری می باشد.

همانگونه که ذکر کردیم این بازار به دلیل فضای مناسبی که برای تردد خریداران و فروشندگان دارد و همچنین قابلیت کنترل مناسب آن، می تواند به عنوان بازار اصلی برای مواد شیمیایی در نظر گرفته شود.

همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت می‌ باشد که انبارهای واحدهای این بازار در محدوده شورآباد مستقر هستند تا مواد شیمیایی در خود بازار کیمیا ذخیره و نگهداری نشوند و ایمنی لازم در این منطقه به طور کامل برقرار گردد.

 

مواد شیمیایی خدابنده لو

فروش آنلاین مواد شیمیایی

بسیاری از فروشندگان معتبری که در خیابان ناصرخسرو دارای جواز کسب فروش مواد شیمیایی و آزمایشگاهی بودند، تمایل دارند که به بازار کیمیا نقل مکان کنند. پس از انتقال، این بازار جدید که در منطقه ۱۵ شهر تهران قرار دارد به بازار اصلی فروش مواد شیمیایی تبدیل خواهد شد.

بعد از گذشت مدتی بسیاری از واردکنندگان و تولیدکنندگان انواع مواد شیمیایی که در بازار فروش بسیار فعال هستند، به این فکر می افتند که انواع فروشگاه های آنلاین فروش مواد شیمیایی را راه اندازی کنند.

البته بسیاری از این فروشندگان نیز با فروشگاه های آنلاین معتبر شروع به همکاری خواهند کرد و به این وسیله واسطه های غیر متخصص را در زمینه فروش حذف خواهند کرد.

این واحدها به صورت کاملاً استاندارد و قانونی فروش انواع مواد شیمیایی، دارویی و آزمایشگاهی که در بازار کیمیا وجود دارد را به بستر اینترنت وارد خواهند کرد و بدین وسیله خریداران نه تنها می توانند به راحتی به بازار کیمیا دسترسی داشته باشند، بلکه قادرند تنها با چند کلیک ساده نیز یک خرید آسان و مطمئن را تجربه کنند.

 

پالت

واحدهای صنفی بازار کیمیا

فعالیت واحدهای فروش انواع مواد شیمیایی به سه دسته اصلی تقسیم بندی می‌ شوند که شامل عمده‌ فروشی، صنعتی و بسته بندی می باشند.

به وجود آمدن مشکلاتی در رابطه با روانگردان ها و فروش پیش سازهای آن ها در ناصرخسرو، به هم ریختگی های مختلفی را در صنف پیش آورد که واحدهای صنفی را دچار چالش های بسیاری کرد.

البته واحدهای صنفی که دارای جواز کسب بودند به هیچ عنوان کالاهایی که ممکن بود به صورت غیر مجاز مورد استفاده قرار گیرند را در اختیار افراد ناآشنا و همچنین غیر متخصص قرار نمی‌ دادند.

اعضا به حدود مسئولیت های خود آگاه بودند اما وجود واحد های غیر قانونی باعث شد که مسئولین به فکر انتقال بازار به جایی باشند که بتوان آن را به راحتی کنترل کرد.

بررسی نکات ضروری در رابطه با فروش مواد شیمیایی

یکی از ضروریات اصلی در کار فروشندگی مواد شیمیایی همانگونه که در مطالب قبلی اشاره کردیم، رعایت موارد ایمنی می باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان مواد شیمیایی تهران در این مورد خاطر نشان کرد که واحدهای صنفی که دارای جواز کسب هستند در بازار همکاری بسیار مناسبی با سازمان آتش نشانی تهران دارند و همگی دارای کپسول آتش نشانی هستند.

همچنین بازرسان اتحادیه نصب انواع هواکش ها، نصب کپسول های آتش نشانی و همچنین چیدمان کالاها را به دقت بازرسی می کنند‌. در کل می توان گفت بازرسان رعایت کامل استانداردهای بین المللی را در واحدهای صنفی بررسی کرده و از رعایت آن ها اطمینان حاصل می کنند.

 

بورس مواد شیمیایی تهران

 

تمام مواد آزمایشگاهی و همچنین مواد شیمیایی صنعتی دارای تنوع بسیار بالایی هستند و گستردگی و تکثر خیلی زیادی را به خود اختصاص داده اند. همچنین این مواد در لایه های مختلف جامعه استفاده های گوناگونی دارند.

این تنوع و تکثر باعث شده است که بازرسی و کنترل فروش این مواد به یک چالش بزرگ تبدیل شود و وجود واحدهای غیرقانونی نیز بر این مشکلات بیافزایند.

علاوه بر تمام مشکلات موجود در بازار ناصر خسرو، برخی از گزارش ها نشان داده اند که انبارهای بزرگی از مواد شیمیایی در خیابان ناصرخسرو وجود دارند که به فروش غیرقانونی هیپو کلرید سدیم یا همان آب ژاول و همچنین گاز خردل می‌ پردازند که این مواد، ماده هایی بسیار خطرناک هستند.

ولی به این دلیل که ۹۵ درصد از صنف در محدوده خیابان ناصرخسرو قرار گرفته اند، اتحادیه به سختی می تواند بر این موضوع نظارت کامل را داشته باشد.

اتحادیه برای حل این موضوع با کمک شهرداری تهران توانست بازار کیمیا را بررسی کند و به اعضا نیز آموزش‌ های لازم را بدهد تا بتوانند با علم روز شیمی آشنایی کامل داشته باشند و در یک محیط امن به کار بپردازند.

 

برای دیدن لوکیشن بازار کیمیا به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید

© تمامی حقوق متعلق به صنایع توسکا شیمی پاسارگاد می باشد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.